Spektakl „Kantor. Burza” w choreografii Anny Godowskiej i reżyserii Sławka Krawczyńskiego to taneczna podróż w głąb świata Tadeusza Kantora. Podróż wynikająca z fascynacji twórczością artysty oraz głębokiej intuicji, że istnieją w niej ciągle żywe źródła nowych artystycznych możliwości.
Trudno się z tym przekonaniem nie zgodzić, zwłaszcza że coraz wyraźniej nasza rzeczywistość implikowana jest doświadczeniem przeszłości – wnikającym z niej gniewem, który pociąga za sobą lęk o przyszłość. W tym kontekście premiera Kantor. Burzy doskonale wpisuje się w tegoroczny program „Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń” – kuratorzy: Paweł Łyskawa, Eryk Makohon – rozpięty pomiędzy wspominanie, bycie tu i teraz a wizję tego, co może nadejść. Dzisiaj kolekcjonujemy to, co jutro stanie się częścią wczoraj.
Trudne przeszłości, niepewne przyszłości – hasło przyświecające aktualnym działaniom Cricoteki podkreśla główne wyzwanie projektu Kantor. Burza, przed którym stoją jego twórcy oraz biorący w nim udział artyści: przeniesienie idei teatru śmierci do współczesnej praktyki scenicznej. To z kolei prowokuje pytanie o sposób, w jaki wspomniane idee mogą objawić się w dzisiejszej rzeczywistości – oddalonej w czasie od traum XX wieku, zorientowanej na wygodne życie, nastawionej na technologiczny, cyfrowy postęp? Jak wyglądałaby przestrzeń tych wzajemnych przenikań? Odpowiedzią jest teatr Kantora.
Jest to świat i czas, gdzie wszystko dzieje się NARAZ,
gdzie dla naszej pragmatycznej CODZIENNOŚCI
wszystko okaże się bezskuteczne,
bezcelowe,
jakieś niepoważne,
gubiące się w sprzecznościach
Spektakl jest poszukiwaniem czasoprzestrzeni, usytuowanej pomiędzy życiem a śmiercią, przeszłością a teraźniejszością. Czasoprzestrzeni, którą najlepiej oddaje zjawisko śnienia. W tym sensie teatr dwójki reżyserów staje się pracą z nieświadomością i snem.
choreografia: Sławek Krawczyński, Anna Godowska; występują: Natalia Dinges, Daniela Komędera-Miśkiewicz, Paweł Łyskawa, Piotr Skalski, Magdalena Skowron, Bartosz Ostrowski; reżyseria świateł: Ewa Garniec; kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka; kuratorzy projektu: Eryk Makohon, Paweł Łyskawa; koordynatorka projektu: Izabela Zawadzka; promocja: Marzena Boniecka; projekt graficzny: Olga Kalarus; producent: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA; współproducenci: Instytut Muzyki i Tańca, Krakowski Teatr Tańca; partner projektu: Fundacja PZU
Spektakl współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach Programu Zamówienia Choreograficzne 2020.
Projekt finansowany jest ze środków Fundacji PZU.