monodram inspirowany rozprawą doktorską „Niemcewicz od przodu i tyłu” Karola Zbyszewskiego
reżyseria – Stanisław Miedziewski
scenariusz: Stanisław Miedziewski i Mateusz Nowak
wykonanie – Mateusz Nowak
kostium – Magdalena Franczak
GRANY PO RAZ 91.
Oficjalna premiera – marzec 2014
Treść monodramu skoncentrowana jest wokół XVIII-wiecznej Polski w przededniu jej upadku. W swej powieści, która jest niedoszłą pracą doktorską, Karol Zbyszewski wyśmiewa z równą werwą polityków ze zwalczających się obozów, duchowieństwo, wojsko, nie oszczędzając też króla ani głównego bohatera, autora „Powrotu posła”. Wykpiwa pijaństwo, lenistwo, lekkomyślność, zamiłowanie do pustego frazesu i gestu, dewocję, pieniactwo polityczne i inne przywary, całe społeczeństwo czyniąc w jakimś sensie odpowiedzialnym za klęskę rozbiorów. Sceniczna adaptacja powieści Zbyszewskiego w opracowaniu Stanisława Miedziewskiego i Mateusza Nowaka korzysta z tworzonych w powieści obrazów makabrycznego świata błaznów, którymi główny bohater – król, dyryguje…
Zrealizowano w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Lublin.
Spektakl zagrany dotychczas 82 razy w Polsce i zagranicą. Prezentowany na międzynarodowych festiwalach teatralnych oraz gościnnie w Albanii, Armenii, Czechach, Kuwejcie, Mongolii, Niemczech, Słowacji (czterokrotnie), Turcji oraz na Ukrainie (pięciokrotnie).
Cykl „T1A” to teatralna scena jednej aktorki lub aktora i zetknięcie ze sztuką teatralną w postaci monodramu. W ramach cyklu prezentujemy spektakle opierające się na jednoosobowym akcie wykonawczym, zarówno profesjonalistów, jak i amatorów. Celem jest stworzenie takiej bazy dla teatru monodramatycznego, który prezentowałby klasyczne spektakle, jak i te nowe. Prowadzenie takiej sceny wzbogaca ofertę kulturalną dla mieszkańców dzielnicy, jak również dla całego Lublina. Bazując na doświadczeniach, gwarantujemy wysoki poziom wykonawczy i interpretatorski naszych gości. Kuratorem cyklu jest Mateusz Nowak.
Monodramy prezentowane do tej pory to między innymi: „Księga Hioba” i „Nie porzucaj nadzieje” w wykonaniu Stanisławy Celińskiej, „Sonata księżycowa” w wykonaniu Ireny Jun, „ERFT” i „Odzyskane” Ludomira Franczaka, „Porady dobrego Wojaka Szwejka” Wojtka Kowalskiego, „Ja, Maria” Mirelli Rogozy-Biel, „Kalina” Jagody Rall oraz „Zapis automatyczny” w wykonaniu Macieja Adamczyka, „Pięknie ładnie” w wykonaniu Katarzyny Adamczyk z Teatru Porywacze Ciał i „Opowieść o okrutnym zbójniku Folsztyńskim i nieszczęsnym kacie Holczuszce” Jarosława Gajewskiego.