„Humani Corporis Fabrica” to swoisty rodzaj wykładu anatomicznego, „słuchowisko choreograficzne”, do którego głosu udzielił Andrzej Chyra.
Tworząc choreografię dla duetu dojrzałych tancerzy – Ryszarda Kalinowskiego i Grzegorza Pańtaka, choreograf Jacek Przybyłowicz sięga po inspiracje do początków badań anatomicznych oraz do filozoficznych rozważań nad maszynerią i nad przemijalnością ciała.
Kontekstem dla współczesności jest tutaj czas, gdy rodziła się nowoczesna medycyna, której pierwsze refleksje często komunikowane były w quasi-teatralny i artystyczny sposób. Ten sam czas, gdy na dworach arystokratycznych kształtował się jeszcze inny sposób patrzenia na ciało: taniec teatralny.
Taniec porzucający młodość i perfekcję na stole sekcyjnym jest tutaj obszarem, na przestrzeni którego dokonuje się swoisty proces indywiduacji, przetwarzania wiedzy i doświadczania świata poprzez ciało i jego funkcjonalności.
Widz staje się uczestnikiem swoistego theatrum anathomicum, tancerz oglądany jest przez pryzmat zmieniającej się fizjologii i produktywności, zaś choreografia eksploruje motywy zmęczenia, wyczerpania i przemijalności.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
choreografia i kostiumy: Jacek Przybyłowicz; taniec: Ryszard Kalinowski, Grzegorz Pańtak; głos: Andrzej Chyra; muzyka: Adam Walicki; tekst, wsparcie dramaturgiczne: Joanna Szymajda; reżyseria świateł: Ewa Garniec; oprawa wizualna: beton; udział specjalny: stół stolarski odziedziczony przez Grzegorza po dziadku Janie; premiera: 2.10.2021 (Międzynarodowy Festiwal Ciało/Umysł, Warszawa; czas trwania: 40 min; producent: Stowarzyszenie Przyjaciół Kieleckiego Teatru Tańca; koproducent: Centrum Kultury w Lublinie; partnerzy: Fundacja Ciało/Umysł, Kielecki Teatr Tańca
Wydarzenie jest częścią 25. Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańcaotwiera się w nowej karcie.